Kongegata korridoren i Larvik sentrum

 

Foto:Bøkebloggen

 

Kongegata korridoren i Larvik sentrum.

Forslag til kommunedelplan med konsekvensutredning for dobbeltspor Stokke –Larvik ble behandlet i dagens formannskap og kommunestyre i Larvik.

Per Manvik, som kjemper for en stasjon utenfor sentrum, kom med et forslag om å utrede andre alternativer. Forslaget ble nedstemt.

Erik A. Sørensen, BedreLarvik ville utrede Bergeløkka som stasjonsalternativ. Forslaget ble nedstemt.

Rådmannen anbefaler at alle alternativene, også de Bane NOR fraråder, legges ut på høring. Foreløpig vurdering ut fra foreliggende materiale og sett i lys av en totalvurdering av kostnader, konsekvenser og videre prosess for hele strekningen ser rådmannen kombinasjonen av Kongegata høy og Stålaker øst som de mest relevante alternativene å anbefale for videre prosess. Selv om rådmannen på nåværende tidspunkt har noen betraktninger rundt hovedavveiinger for de ulike alternativene, ønsker rådmannen å avvente sin endelige anbefaling til etter at høringsinnspillene foreligger.

Rådmannen er opptatt av de demokratiske rettighetene som følger av en planprosess og ønsker at høringsperioden utnyttes fullt ut til å innhente mer informasjon, engasjere innbyggere og skape en god og kunnskapsbasert plattform for den endelige politiske beslutningen.

Rådmannens innstilling ble enstemmig vedtatt. Les hele rådmannens innstilling her. 

Vi har lagt med bilder fra Jegersborggata til Johan Sverdrups gate som viser en del av bygningene som eventuelt må rives for å etablere en ny stasjon i Kongegata.
(Til info så er bildene av byggene som er merket av på Bane NOR sine utredninger.)

 

 JegersborggataTrygves gate    Haralds gateTorget   Torget PrinsekvartaletFelumbygget, TorgetTorgetTorget Faugstad gården Bredochsgate Bøkkerveien Brannvaktsgata, “Larvik Rørhandel” bygget  Kongegata  KongegataJohan Sverdrups gate /  Treschow gate Johan Sverdrups gateJohan Sverdrups gate

 

Kontakt oss gjerne på mail adresse : [email protected] hvis dere har noe på hjertet.

 

* Følg Bøkebloggen på Facebook *

2 kommentarer
    1. Nå må folk bruke den makt vi har.
      Ikke la BaneNord få legge byen ned
      Larvik by blir rasert
      Stasjonen og trassen må gå på utsiden av byen BERGLØKKA eller BOMMESTAD er det riktige

    2. For de av oss som var unge på 90-tallet…prøv å huske tilbake til slutten av 90-tallet da rutebilstasjonen lå sentralt plassert over torget, alle gater ned til torget (og torget) stort sett var fylt med mennesker. Husk utelivet. Husk hvor vanskelig det var å komme frem i byen hvis du skulle hente noen på en fredag eller lørdag kveld.
      Se på byen nå. Næringslivet i sentrum sliter tappert, og menneskene er i stor grad borte.
      Så sitter det altså noen og sier “OK. Sentrum får en veldig hard smell nå, men så vil den gjenreise seg og alt blir bra igjen”.
      Hva er vår basis for å si det? Vi ser ut til å ha en litt ubegrunnet optimisme for tiden, som tilsynelatende mangler en empirisk basis. Vi ser for oss at den nye jernbanen vil heve sentrum ved at mennesker vil flokke til byen og dermed vil problemene løse seg. Men hvorfor skal de ønske å komme hit? BaneNor opplyser at 20 % av de aktive rutene på det tidspunktet sannsynligvis ikke vil stoppe på Larvik stasjon engang, og de resterende 80 % – hvorfor skal de gå av toget? Hver morgen sitter jeg i pendlerkø inn mot Oslo, og hva tror du jeg legger merke til når jeg ser på bilskiltene?
      Jeg føler at vi som bor litt utenfor jernbanetrase sonene, men er glad i byen vår, bør støtte opp under de flinke og tapre folka som satser og sliter for å holde liv i et sentrum som jobber i motbakke. La oss ikke ødelegge sentrum, for så å mure sentrum inne bak en bomring. Jeg kan ikke da se noen grunn til at noen skulle gidde å bruke sentrum eller komme til Larvik. La oss i stedet sette oss ned og forsøke å finne måter å gjøre sentrum attraktivt. La oss skape en situasjon hvor folk ønsker å reise til Larvik igjen, og så kan vi begynne å snakke om hvor de bør gå av når de ankommer.
      Jeg hører folk snakke om at vi nå bygger det Larvik vi ønsker om hundre år, men jeg er mer nervøs for hva som vil skje de neste 20.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg